Logo WTZ Stoczek Łukowski

Wrocław

W dniach 10-14 czerwiec odbyła się wycieczka krajoznawcza do miasta słynącego z małych krasnali – Wrocławia, zrealizowana w ramach edukacji. W wyprawie uczestniczyliśmy wraz z opiekunami. Celem wyjazdu było poznanie piękna miasta, obserwowanie przyrody, zwiedzanie historycznych miejsc oraz zabytków a także aktywne spędzenie czasu z przyrodą.

Po wielogodzinnej i męczącej podróży dotarliśmy do miejsca naszego pobytu – Miłocina, niewielkiej miejscowości na malowniczym uboczu wśród wód. Zakwaterowaliśmy się w pokojach w hotelu, a następnie udaliśmy się do Karczmy Miłocina na obiado-kolację.

Następnego dnia po sytym śniadaniu udaliśmy się autokarem do Wrocławia. Pierwszym miejscem do którego się udaliśmy było Muzeum Przyrodnicze. Z dużym zainteresowaniem słuchaliśmy informacji podawanych przez przewodnika i oglądaliśmy wystawy: świat zwierząt, Owady i człowiek oraz Układ kostny kręgowców. Mieliśmy okazję utrwalić i poznać jeszcze więcej różnorodność świata i zwierząt. Podziwialiśmy sale wypełnione okazami roślin, owadami, szkieletami i eksponatami. Na ścianach wiszące czaszki a przestrzeń wypełniona szkieletami należących do ryb, ssaków morskich, drapieżników i kilku gadów, a w zbiorach wiele ciekawostek. Od wejścia uwagę przyciągnął szkielet anakondy, obok krokodyla. Tuż za nimi zwierzęta morskie tj. wieloryb. Z zachwytem przeszliśmy obok szkieletu wymarłego jelenia. Była też żyrafa, nosorożce, słoń, a nawet replika człowieka. W poszczególnych gablotach mogliśmy obejrzeć owady. Znaleźliśmy okazałe i barwne motyle, ogromne chrząszcze. Ujrzeliśmy pełen wachlarz kolorowych ptaków, ale i tych burych. Tych malutkich jak i dużych: kolibry, papugi, sowy.

Po ciekawej lekcji przyrody udaliśmy się do Muzeum Narodowego. Było to spotkanie ze sztuką. Podziwialiśmy sztukę śląską i sztukę europejską a także polską. Muzeum ma najcenniejszą kolekcję sztuki średniowiecznej. Fantastyczne zbiory sztuki i bogata kolekcja historii malarstwa polskiego i śląskiego. Sale muzealne podzielone na kilka działów i okresu z jakiego pochodzą eksponaty. Zobaczyliśmy cierpiącego Jezusa, wszelakich świętych itp. Podziwialiśmy obrazy znanych polskich malarz, których tematyka nie ograniczała się tylko do religii. Znaleźliśmy tam m.im. obraz Jana Matejki.

Kolejnym i ostatnim miejscem była słynna Panorama Racławicka. Atrakcja, której nie mogliśmy przeoczyć. Trójwymiarowy obraz, który przedstawia Bitwę pod Racławicami, ustawiony tak, gdzie nie widać granicy początku oraz końca dzieła. Przejście przez tunel i fantastyczny widok na malowidło uzupełnione krajobrazami: trawa, krzewy, wóz, wiejskie płoty. Mieliśmy złudzenie, że jesteśmy w środku tych wydarzeń.

W kolejnym dniu pojechaliśmy do miasta – Trzebnica. Punktem zwiedzania było Sanktuarium Św. Jadwigi. Sanktuarium to najstarsza Bazylika na Śląsku, która zachwyciła nas swoim wnętrzem. Brat Marcin, który był naszym przewodnikiem, opowiedział historię tego szczególnego miejsca. Wywołały w nas głębokie emocje i przeżycia.

Interesując, wspaniały grobowiec św. Jadwigi na prawo od głównego ołtarza, dużej klasy, po obu stronach głównej nawy obrazy ilustrujące wydarzenia z życia świętej. Kościół wypełniony ciekawymi wielkimi krucyfiksami, rzeźb świętych oraz zejście do podziemi.

Potem odbyliśmy krótki spacer po Wrocławiu wraz z przewodnikiem. Zwiedziliśmy ogrom atrakcji, zabytków, pomników. Zwiedziliśmy Ostrów Tumski, gdzie zakończyliśmy obok Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Wrocławskiego, znaleźliśmy kilka krasnali, przy których przewodnik opowiedział nam krótką historię ich życia, przeszliśmy szlakiem po Wrocławskim Rynku, zobaczyliśmy Ratusz, pomnik Aleksandra Fredry, kamienicę ''Jaś i Małgosia'', Muzeum ''Pana Tadeusza'', przespacerowaliśmy się mostem Tumskim, zobaczyliśmy Pomnik Zwierząt Rzeźnych przy Starych Jatkach, a także dawne więzienie.

Intrygującą ciekawostką, o której opowiedział nam przewodnik, było o lwie przy wejściu do Katedry, które znajdują się po bokach wejścia. Są to dwie wytarte kamienne rzeźby, choć trudno się tego domyśleć, ale jedna przedstawia lwa, druga zaś orła. Legenda głosi, że jeśli samotna kobieta chce poznać swojego przyszłego ukochanego, powinna dotknąć lwa, samotny mężczyzna na odwrót – orła.

Kolejna legenda głosi, która zasługuje na poznanie jest wrocławski krasnal, który znajduje się w oknie, za kratami dawnego więzienia, z wielką kulą u nogi, który nazywany jest Więziennikiem, przynoszący szczęście, gdy pociągnie się go na nos.

Największą atrakcją był dla nas rejs statkiem po Odrze, gdzie mogliśmy podziwiać piękno miasta pd strony wody. Bardzo przyjemnie spędzony czas.

Kolejny dzień spędziliśmy wspólnie w ZOO, które jest wyjątkowym miejscem. Udaliśmy się w odwiedziny do zwierząt zamieszkujących ZOO. Bardzo podobały na się żyrafy i zebry, które zgodnie spacerowały sobie po wybiegu. Podziwialiśmy olbrzymiego słonia, a także rodzinę małp. Oprócz standardowych zwierząt tj. tygrys, lew czy pingwiny, ZOO zaskoczyło nas unikalnymi okazami tj. wilki. Naszą sympatię wzbudziły małe kózki i owieczki, które ochoczo nastawiały głowy, żeby je pogłaskać.

Największy podziw wzbudziło w nas Afrykarium, które jest miejscem tajemniczym, niesamowitym i pełnym wielu zadziwiających gatunków zwierząt. Pani przewodnik oprowadziła nas po wyjątkowo długich tunelach i pozwoliła poczuć nam specyficzny klimat i ponieść się przygodzie. Odkryliśmy rafę koralową i ryby tam zamieszkujące, obserwowaliśmy lądowe żółwie, podziwialiśmy płaszczki, rekiny, hipopotamy. Przewodnik umożliwiła nam spotkanie z krokodylem, wydrami i innymi. Czuliśmy się jak w tropikalnej dżungli i podczas nurkowania w największych wodach świata.

Wracając do domów zajechaliśmy do religijnej stolicy Polski – Częstochowy. Było ono dla nas wyjątkowym przeżyciem, mogliśmy wyciszyć się i powierzyć swoje sprawy, problemy, radości i troski Matce Bożej Jasnogórskiej znajdującym się w Sanktuarium na Jasnej Górze. Punktem w zwiedzaniu były także muzea, wypełnione obrazami, orderami, biżuterią a także instrumentami muzycznymi.

Naładowani pozytywną energią, trochę wyciszeni, postanowiliśmy pokierować się w stronę autokaru, który bezpiecznie odstawił nas do domów.

Artykuł został napisany przez uczestniczkę pracowni komputerowej - Olgę Soćko.

WTZ zaprasza

Zegar

• :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.