Logo WTZ Stoczek Łukowski

Gniezno

W dniach 18 - 22 listopada odbyła się wycieczka do pierwszej stolicy Polski oraz miasta koronacji pierwszych królów Polski – Gniezna.

Naszym głównym celem było poznanie miejsc i zabytków związanych z początkami państwa polskiego.

Po długiej podróży dotarliśmy do miejsca naszego pobytu – Hotelu ''Nest''. Po zakwaterowaniu się w pokojach, mogliśmy udać się na obiado-kolację do restauracji znajdującej się w Hotelu.

19.11.2019r. (wtorek)

Następnego dnia gotowi do zwiedzania udaliśmy się do Muzeum Początku Państwa Polskiego. W muzeum czekało na nad kilka wystaw m.in. Początki Państwa, ceramika Gnieźnieńska, Gniezno – stąd do przeszłości. Mogliśmy zobaczyć interesujące eksponaty w gablotach, m.in. miecze, monety, biżuterię, elementy uzbrojenia, oraz przedmioty codziennego użytku. Dodatkową atrakcją była również dla nas możliwość przymierzenia elementów zbroi. Muzeum zawiera także sale, w których obejrzeć można trzy krótkie filmy, po jednym w każdym z trzech pomieszczeń.

Muzeum Początków Państwa Polskiego to miejsce, które odwiedzić zdecydowanie warto dla całej historii, którą muzeum opowiada. Kolejnym punktem na mapie była najcenniejsza Katedra, która wznosi się na Wzgórzu. Mimo kapryśnej pogody, piękna katedra i słynne Drzwi Gnieźnieńskie szybko pozwoliły zapomnieć nam o zimnie. Pani przewodnik oprowadziła nas po katedrze, w której zobaczyliśmy m.in. relikwiarz Św. Wojciecha oraz gotyckie portale.

Wysłuchaliśmy wspaniałej opowieści o Drzwiach Gnieźnieńskich. Katedra wybudowana została w stylu gotyckim, która bardzo zachwyciła nas swoim wnętrzem, pokazano nam piękne ołtarze umieszczone w nawach bocznych oraz wspomnianą wcześniej relikwię Św. Wojciecha. Pani przewodnik uświadomiła nas, że są jedynymi w swoim rodzaju na świecie, wykonanymi ok.800 lat temu. Drzwi zdobi osiemnaście scen z życia Św. Wojciecha.

20.11.2019r (środa)

Kolejnym miejscem pełnym atrakcji była miejscowość Pobiedziska, w którym znajduje się Skansen Miniatur Szlaku Piastowskiego. Tam czekał na nas spacer pomiędzy znanymi budowlami, tyle, że miniaturowymi. Rozmieszczone przestronnie, budynki odwzorowywały katedrę w Gnieźnie, Stary Rynek w Poznaniu czy Mysią Wieżę.

Obok Skansenu znajduje się kolejna atrakcja, którą z wielką radością odwiedziliśmy – zrekonstruowany Gród Piastowski z wystawą wczesnośredniowiecznych maszyn oblężniczych naturalnej wielkości. Eksponaty mogliśmy nie tylko dotknąć, ale i wypróbować swoich sił w strzelaniu z pomocą przewodnika z kuszy wałowej. Z niemałym zachwytem słuchaliśmy przewodnika podczas oprowadzania po wspaniałych włościach ciekawych historii.

Następnie udaliśmy się do Muzeum Domu Jana Pawła II na Polach Lednickich. W muzeum mogliśmy obejrzeć zgromadzone unikatowe przedmioty związane z papieżem. Poznaliśmy i w skupieniu wysłuchaliśmy historię i ich znaczenie. Wśród zgromadzonych w muzeum pamiątek są m.in. szkaplerz Jana Pawła II, odlew prawej dłoni Ojca Św. wykonany w Watykanie w 2003r. Przez ojca Jana Górę a także figura Matki Bożej Fatimskiej z papieskiej sypialni, sutanna oraz laska JP II. Podziwiać także mogliśmy kopię kajaka, na którym przyszły papież odprawiał mszę podczas spływów jak i jego kalosze. Z kolei najwięcej miejsca na ekspozycji zajmuje ogromny różaniec.

Zwieńczeniem po długim dniu była gra w kręgle. Większość z nas po raz pierwszy – ale na pewno nie ostatni – grała w tę grę. Początkowo rzuty kulą były nieco niezdarne, lecz z każdym kolejnym rzutem zdobywaliśmy coraz więcej punktów. Zabawa okazała się niezwykle wciągająca, a rywalizacja dostarczała nam sportowych i silnych emocji.

21.11.2019r. (czwartek)

Czwartkowy dzień był pełen wrażeń i ekscytacji, gdyż pieszo mogliśmy przespacerować się po pięknym mieście, a towarzyszył nam Pan przewodnik, który nas oprowadzał i przybliżył historię królów Polski. W Gnieźnie biegnie przez centrum miasta Trakt Królewski, na którym można spotkać pomniki koronowanych w Gnieźnie królów, a także króliki z brązu symbolizujące ważne dla miasta wydarzenia oraz postaci z legeng.

Zobaczyliśmy pomnik Lecha, który stoi nad Jeziorem Jelonek i ręką wskazuje na Wzgórze z katedrą, pomnik Bolesława Chrobrego, który rozprostał się jak król na tronie niemal przy samym rynku i pomnik Świętego Wojciecha.

22.11.2019r. (piątek)

W drodze powrotnej zajechaliśmy do Biskupina do Muzeum Archeologicznego. Gotowi na przygodę ruszyliśmy na zwiedzanie Początków Państwa Polskiego. Z uwagą i skupieniu obejrzeliśmy wszystkie wystawy, eksponaty, ujrzeliśmy historię w czystej postaci – w postaci tego, co wytworzyli ludzie dawno, dawno temu... Obecność w tym miejscu uświadomiła nas jaki Biskupin ukazuje kawał historii. Wykopaliska, rekonstrukcje drewnianych chat, to coś, co najbardziej nas zachwyciło. W trakcie zwiedzania mogliśmy również posłuchać cudownych opowieści, którymi nakarmiła nas pani przewodnik. Zobaczyliśmy pracę ludzi, którzy poświęcili się dla tej idei – pokazali jak powstały stroje, instrumenty, wyroby z rogu. W około piękne i duże jeziora okalane trocinami, ścieżki prowadzące nas wśród drzew i krzewów, prowadzące do osad odległych od siebie.

Mogliśmy wejść do jednej z takich chat, poczuć zapach ogniska, spróbować chleba z tamtych czasów, samemu spróbować sił w robieniu mąki i dotknąć dawnych przedmiotów codziennego użytku.

Taka żywa lekcja historii dostarczyła nam niezapomnianych wrażeń. Lekcje prowadziło dwoje ludzi ubranych w stroje epoki, które wykonywały czynności życia codziennego, m .in. pieczenie podpłomyków, które potem ze smakiem zjedliśmy. Dodatkową atrakcją była możliwość przymierzenia strojów minionych epok.

Artykuł został napisany przez uczestniczkę pracowni komputerowej - Olgę Soćko

Zegar

• :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.